Piotr Beczala © Anja Frers/DG
Su 6 Oct 19
18:00 Main Hall Brucknerhaus Linz
Piotr Beczała &
Helmut Deutsch
past event
past event

Musical nationalism, which was of importance in symphonic writing above all in Eastern Europe, developed in the 19th century by recourse to the melodies and rhythms of regional folk music as well as in the consistent use of the national mother tongue for sung texts. In Poland, for example, Stanisław Moniuszko became in this way the creator of national art song and national opera, showing the way for a whole generation of composers, among whom Mieczysław Karłowicz is certainly one of the most remarkable.

Piotr Ilitsch Tschaikowsky on the other hand achieved a successful amalgam of national and western European influences in Russia. His creativity, „however 'universal' it appears at first sight, reaches its zenith not in the vocal field, but in instrumental 'symphonic' works“. The Polish star tenor Piotr Beczała, who began his world career in Linz in 1992 and recently triumphed as Lohengrin at the Bayreuth Festival, returns to the Brucknerhaus after an absence of 20 years with an exciting programme, combining a variety of rarely-heard works with songs of established composers. On this journey of song through three lands and three languages he is joined by Helmut Deutsch, one of the most successful and sought-after accompanists of our time.

Programme

Stanisław Moniuszko (1819–1872)

Dwie zorze (Zwei Morgenröten) (vor 1857), aus: Jedenasty śpiewnik domowy (Elftes Haus-Liederbuch) (1908)

Polna różyczka (Heidenröslein) (1866), aus: Ósmy śpiewnik domowy (Achtes Haus-Liederbuch) (1908)

„Znasz-li ten kraj“ („Kennst du das Land“) (1846), aus: Czwarty śpiewnik domowy (Viertes Haus-Liederbuch) (1855)

Prząśniczka (Die Spinnerin) (1846), aus: Trzeci śpiewnik domowy (Drittes Haus-Liederbuch) (1852)

Krakowiaczek (Krakowiak) (vor 1850), aus: Trzeci śpiewnik domowy (Drittes Haus-Liederbuch) (1852)


Mieczysław Karłowicz (1876–1909)

Zawód (Enttäuschung), aus: Sześć pieśni (Sechs Lieder), op. 1, Nr. 4 (1896)

„Czasem, gdy długo napół sennie marzę“ („Öfters wie betrunken, sitz ich im Traum versunken”) (1895)

„Na spokojnem, ciemnem morzu“ („Auf dem ruhigen, dunklen Meere“), aus: Drugi śpiewnik (Zweites Liederbuch), op. 3, Nr. 4 (1896)

„Rdzawe liście strząsa z drzew“ („Rote Blätter aus den Bäumen reißt“) (1896)

„W wieczorną ciszę zdaleka słyszę“ („In der Abendstille“), aus: Drugi śpiewnik (Zweites Liederbuch), op. 3, Nr. 8 (1896)

Zasmuconej (Der Betrübten), aus: Sześć pieśni (Sechs Lieder), op. 1, Nr. 1 (1895)

Zaczarowana królewna (Die verzauberte Königstochter), aus: Drugi śpiewnik (Zweites Liederbuch), op. 3, Nr. 10 (1896)

Najpiękniejsze piosenki (Meine schönsten Lieder), op. 4 (1898)

– Pause –


Pjotr Iljitsch Tschaikowski (1840–1893)

„To bïlo ranneyu vesnoy“ („Es war im frühen Lenz“), aus: Sechs Romanzen, op. 38, Nr. 2 (1878)

„Net, tol’ko tot, kto znal“ („Nur wer die Sehnsucht kennt“), aus: Sechs Romanzen, op. 6, Nr. 6 (1869)

„Sred’ mračnych dnej“ („In trüben Tagen“), aus: Sechs Romanzen, op. 73, Nr. 5 (1893)

„Nam zvjozdy krotkije sijali“ („Uns leuchteten milde Sterne“), aus: Zwölf Romanzen, op. 60, Nr. 12 (1886)

„Sred’ šumnogo bala“ („Inmitten des lärmenden Balles“), aus: Sechs Romanzen, op. 38, Nr. 3 (1878)

Otčego? (Warum?), aus: Sechs Romanzen, op. 6, Nr. 5 (1869, rev. 1890)

„Den’ li carit“ („Herrschet der Tag“), aus: Sieben Romanzen op. 47, Nr. 6 (1880)


Richard Strauss (1864–1949)

Heimliche Aufforderung, aus: Vier Lieder, op. 27, Nr. 3 (1894)

Das Rosenband, aus: Vier Lieder, op. 36, Nr. 1 (1897)

Liebeshymnus, aus: Fünf Lieder, op. 32, Nr. 3 (1896)

Cäcilie, aus: Vier Lieder, op. 27, Nr. 2 (1894)

Lineup

Piotr Beczała | Tenor

Helmut Deutsch | Piano